Adopteer een kind van klei!
Benjamin Leroy, ‘Een kind van klei’
De Limburger Leroy is een gelauwerd kinderboekenillustrator, maar met dit stripdebuut maakt hij zijn intrede langs de grote poort in de stripwereld. Zijn aangrijpende vertelling rond de fertiliteitsproblematiek raakt de lezer midden in het hart en zal nog dagen blijven nazinderen. Een nieuw talent is opgestaan en hopelijk smaakt deze uitstap naar het volwassen beeldverhaal naar meer voor de auteur.
Ben is een illustrator en zijn vrouw Mina runt een cadeauwinkel. Hun geluk wordt door één minpuntje belaagd: ze slagen er niet in om kinderen te krijgen. Ondertussen werkt Ben aan een beeldverhaal waar mensen van klei een kleikindje boetseren, maar dat blijkt telkens weer niet levensvatbaar.
De auteur bouwt langzaam beide verhaallijnen op, waarbij we kennismaken met de hoofdpersonages. De getekende wereld van klei wordt steeds getoond in okerkleuren, terwijl de echte wereld in een zweem van blauw verschijnt. Zo is het steeds erg duidelijk of je Bens sprookje aan het lezen bent of dat je in de realiteit vertoeft. Terwijl beide plotlijnen in het begin nog duidelijk afgescheiden zijn, lopen ze verder in het verhaal meer en meer in elkaar over. Het geeft aan hoe de auteur in de strip zijn eigen leven laat weerklinken in zijn verhaal, net zoals ook Leroy zijn levensverhaal ziet weerspiegelt in ‘Een kind van klei’.
Leroy en zijn vrouw hebben immers aan den lijve ondervonden wat het betekent om niet vanzelf zwanger te geraken. Ook zij hebben, net als de hoofdpersonages, een lijdensweg moeten volgen om een kind te krijgen. Dat merk je duidelijk in het boek. De hoop, de tegenvallers, de ontmoediging, de nieuwe hoop, het geluk, of toch weer niet, het zit er allemaal in en je voelt aan de manier waarop Leroy het brengt, dat het doorleefd is. De emoties zijn echt en dat roept bij de lezer ook emoties op. Je kan niet onbewogen blijven bij het lezen van dit verhaal, dat deels de story is van zijn leven, maar ook van vele anderen die de auteur heeft leren kennen met dezelfde problematiek. Ook dat komt in het boek aan bod: het onverklaarbare taboe dat er nog steeds heerst over de fertiliteitsproblematiek. Het is pas als het paar openlijk toegeeft dat ze proberen zwanger te worden via hulp van buitenaf, dat sommige vrienden en kennissen ook toegeven dat het bij hen niet vanzelf ging.
Meeslepend
Wat ook helpt bij het inlevingsvermogen is dat Leroy fantastische dialogen schrijft. Ze zijn zo uit het leven gegrepen en voelen erg natuurlijk aan. Met een paar woorden weet hij personages te karakteriseren of situaties heel duidelijk en in een notendop te duiden. En voor een debutant heeft hij een ongelofelijk gevoel voor ritme. Het hele boek vloeit als het ware aan de lezer voorbij. Een indrukwekkend staaltje van zijn talent, aangezien hij twee werelden in één boek combineert.
Leroy is een perfectionist en dat merk je aan zijn werk. Terwijl hij in het begin beide werelden op dezelfde, liefelijke manier tekende, stapte hij daar naderhand vanaf om meer contrast te krijgen. Hij begon de echte wereld realistischer te tekenen, waardoor hij een heleboel platen opnieuw moest maken. Maar al dat harde werk heeft dus wel degelijk geloond. Ook in zijn tekeningen weet hij een perfect ritme te leggen als een volwaardig filmregisseur. Beide plotlijnen klimmen naar een climax, waarbij ze steeds dichter bij elkaar aanleunen en uiteindelijk zelfs in elkaar overvloeien. Dit alles zonder te technisch te worden, want het verhaal is ook voor de lezer een emotionele rollercoaster. Het beroert en ontroert en als je denkt dat het einde van het verhaal nabij is, verrast het je toch weer. Zelfs als de vruchtbaarheidsproblematiek ver van je af staat, dan nog zal je door dit verhaal worden meegesleept.
Het idee voor dit boek ontstond al in 2017 en werd dus pas zeven jaar later gefinaliseerd. Misschien was dit eerste boek ook een lange en moeilijke bevalling, maar hopelijk moeten we niet zolang wachten op nieuw stripwerk van dit talent.
Ook een pluim voor Standaard Uitgeverij die het potentieel van dit werk inzagen en er een zeer mooie uitgave van hebben gemaakt. Het zal niet misstaan in een boekenkast en zeker niet in die van jou.